Borderlands

In Fotoböcker 2015 on 10 februari, 2016 at 01:59

Skärmavbild 2016-02-10 kl. 13.13.37

Helene Schmitz

Art and Theory/ Dunkers kulturhus 2015

ISBN 9789198157376

 

Alla ni som rest med tunnelbanan i Stockholm  och stannat till vid Maria torget, känner till Helene Schmitzs arbeten. I stort format har hennes bilder ur boken Blow up visats på perrongen mellan 2012-15. De bilderna lyser av en fascination inför naturens skönhet.(även om de också är lite läskiga)

I den här nya boken har hon samlat fyra arbeten där hon tar ett steg till. Här får vi uppleva en natur som är sig själv nog. En stark och hänsynslös natur som föga bryr sig om vad vi människor går omkring och pysslar med.

Skärmavbild 2016-02-10 kl. 13.14.55

När den japanska växten Kudzu introducerades i USA i samband med Förenta Staternas hundraårsjubileum visste man inte att den skulle bli en landsplåga som var näst intill omöjlig att bli av med och som kvävde och dödade andra träd ( den växer 30 cm på 24 timmar!) I suggestiva svartvita bilder får vi se ett landskap som är alldeles insvept i en slags luddig växtlighet. De hus som inte brukas blir raskt övervuxna.

I serien  Earthworks har sanden i Namibias öken raskt trängt in i ett övergivet hus. Vinden har skapat konstfulla vågor i sanddyner som kryper in i dörröppningar.

Skärmavbild 2016-02-10 kl. 13.14.20

Den äldsta bildserien Livingrooms  från 1994 kan vid en första anblick verka lite vid sidan av. Men visst är också elden ett uttryck av naturens nycker. Bilderna visar en brandhärjad sekelskifteslägenhet i Stockholm.

Alla bildserierna har texter författade av professorer, kuratorer och författare. De ger viktig information om historien bakom bilderna. Men lite trött kan jag bli på det där anslaget att man skall referera till olika kända personer som de flesta av oss aldrig läst. Det är Kant här och Voltaire och Freud där. Jag vet själv hur lätt det är att halka in på det där citerandet, det var inte alls länge sedan jag refererade till Tunbjörk i en text. Men jag blir ändå lite irriterad på namedroppandet och tycker att Schmitz bilder har en storslagenhet och en skrämmande och konsekvent styrka som klarar sig utan referenser.

Tommy Arvidson, fotograf och skribent i Göteborg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: